Transkript uvoda u opis posla transportnog agenta

U početku bih volela da objasnim koja je uloga I značaj nas špeditera
Odnosno koju vrednost mi pružamo
poslaću Vam link bloga pa pročitajte uz kafu, a kasnije ćemo malo proćaskati o tome
https://cargo.rs/2022/02/05/3pl-third-party-logistics-provider-sta-je-3pl-logistika-i-kome-je-namenjena/još nešto da napomenem-slobodno pitajte sve što Vam nije jasno, bukvalno sve što Vam padne na pamet.
sam pojam logistike je sveoubuhvatan… značajan deo logistike čini transport.
Usluga koju transportni špediteri pružaju se pre svega ogleda u štedenju najvažnijih resursa klijentima a to su vreme I vrlo često novac.
to ćemo najbolje objasniti na jednom primeru
zamislite firmu koja se bavi proizvodnjom školskog pribora
I menadžer te firme ima razne zadatke
da obezbedi plasman robe, da nabavi repromaterijal, organizuje proizvodnju, organizuje ostale nivoe-administraciju, knjigovodstvo. Dalje treba da brine da li je roba prodata, naplaćena
I takođe stalno mora da radi na pronalaženju novih kupaca
I recimo de našao kupca u inostranstvu I uspeo dogovoriti prodaju robe sa nekom firmom iz Poljske
čeka ga veliki posao-treba spremiti robu, proveriti da li roba zadovoljava određene standarde, organizovati radnike da sve proizvedu…
I još povrh svega on mora da organizuje izvoz, uvoz i transport robe.
Tu postoje dve opcije sam da proba da to uradi ili da angažuje nekoga
pretpostavićemo da je rešio sam da pokuša da organizuje proces…
počinje da traži na internetu prevoznike… tu će naći najviše 20-ak brojeva telefona
pa će redom zvati svaku firmu. Neko će mu reći da to više ne radi, neko će mu reći da radi ali će vozilo imati tek za 10 dana.
a roba je prodata i treba što pre da stigne kupcu
i posle x poziva ipak je upeo naći prevoznika koji može utovariti za par dana
dogovara se sav srećan sa tim prevoznikom da utovar bude za 3 dana.
trećeg dana kamion treba da se pojavi na utovaru kao po dogovoru
ali se desi da se vozilo ne pojavi
recimo vozač se uspavao ili je prevoznik našao neku bolju opciju za transport I kamiona nema
onda se naš izvznik nalazi u problem I vraća na početnu tačku ili će sam tražiti I dalje ili će angažovati nekoga ko mu može pomoći
ako pretpostavimo da je kamion došao kao po dogovoru
I sam utovar prođe kako treba vozač zove ovog našeg izvoznika I traži podatke gde se radi izvozna carina
ovaj nema svog špeditera I ne zna šta radi
to vozača baš I ne interesuje. Njegovo je da robu odveze a ne da organizuje carinjenje
pa se tu opet gubi dragocene vreme
uspe izvznik da nađe neku firmu koja bi ocarinila… ali naplatiće malo skuplje jer nije na vreme javljeno
pretpostavimo da se i to završilo uspešno
I vozilo nakon izvoznog carinjenja kreće
dolazi na PL granicu I traže mu dodatne dovzole za skolski pribor
vozač zove izvznika, ovaj nema pojma sta traže…
tu se kamion zadržava neko vreme i uspe vozač da reši uz određeno čašćavanje na granici
dolazi konačno na istovar
I upsss ulica je uska I roba ne može da se isporuči
šleper ne može da uđe u ulicu gde se treba istovariti
to niko nije proverio
vozač je već ljut
čekao na izvoznoj carini, na granici, uvoznoj carini I eto još ne može da istovari a čovek žuri na sledeći utovar
i šta ćemo sada?
sada je naš ivoznik u problemu. U Srbiji je nešto mogao i da reši, a šta jadan da radi u PL.
Zove svog kupca moli ga za pomoć. Jedino rešenje je da se roba prebaci u neki magacin u industrijskoj zoni pa da se prebaci manjim vozilima do kupca.
Kupac nije baš srećan zbog čestog uznemiravanja.
Činjenica je da roba već kasni plus se uvećavaju troškovi transporta
nalaze neki magacin konačno
vozač isporučuje robu u magacin
sada treba organizovati dostavu manjim vozilima ka kupcu a to košta I ne može u istom danu.
I eto recimo da se sve završilo uspešno-troškovi su bili previsoki (uključujući skuplju izoznu carinu, čašćenje na granici, trošak magacina, trošak lokalne dostave)
to odmah našeg izoznika stavlja u nezgodnu poziciju jer ujedno postoji mogućnost i da izgubi kupca a koliko se trudio
za sve vreme tog transporta izvoznik nije ni mogao da se bavi svojim poslom jer je non stop bio sa vozačem na vezi I rešavao razne probleme
pa i sa strane posla stvari počinju da škripe

Komentator: Jasno, i veci troskovi i nezadovoljstvo kupca a i prodavca

tako je I ovo su situacije koje se stvarno dešavaju

Komentator: I posledice u smislu mogucnosti gubitka kupca

oranizovati transport je kompleksni posao I ima dosta faza I dosta pripreme

Komentator: A i pomenutog vozaca, sigurno ne bi doslo do ponovne saradnje

naravno

Komentator: Sad citam ponovo, recimo da sam ja to trebala da organizujem, vidim da ima dosta pripreme i treba da se vodi racuna o svemu
Jasno mi je da treba sve da se uklopi, i sto niza cena i da se ispostuje svaki dogovor i da sve bude na vreme
Sigurno je neprijatna svaka greska, a i kosta.. I novac i recimo kao na primeru gubitak klijenata ili saradnika

tako je
da je on odmah angažovao transportnog špeditera mnoge stvari bi bile olakšane
ali da se razumemo nemamo mi čarobni štapić
moglo je I nama da se desi da se vozač ne pojavi na utovar
ali je naša prednost u tome što imamo veliku bazu prevoznika, pa ćemo uspeti mnogo lakše I brže da nađemo zamesko vozilo
a dešavaju se I takve situacije
vrednost koju mi pružamo pomenutom izvozniku (zvaćemo ga klijent) je u uštedi vremena pre svega
onog momenta kada nam je dao da mu ogranizujemo transport mi krećemo u realizaciju
tražimo najpovoljniju opciju transporta
zbirni ili pun utovar ( o tome ćemo kasnije)
tražimo najpovoljnijeg prevoznika, najbržu rutu
ako klijent nema svog carinskog špeditera, mi ćemo to na vreme organizovati.
i unpred proveriti svaki detalj da kada dođe do realizacije transporta samo pratimo situaciju
mi ćemo unapred znati po vrsti robe da li ista podleže određenim pregledima na granici
takođe pre I nego dogovorimo transport proverićemo sa primaocem I pošiljaocem da li je moguć pristup šlepera mestu utovara
posavetovaćemo klijenta na koji način je najbolje da robu spakuje kako bi ista stigla bezbedno
ispratićemo celokupan put transporta
ispratićemo uvoznu carinu I na kraju isporuku robe.
klijenta ćemo povremeno obaveštavati o koracima
recimo da je utovareno, da je ocarinjeno, da tada i tada očekujemo da se roba isporuči
na kraju obavljenog transporta istog dana ili najkasnije sutradan na e-mail će dobiti svu dokumentaciju

KOMENTATOR:Pojasnite mi samo carinskog speditera, ako nema svog

svoju uslugu naplaćujemo I naš se posao za konkretan transport završava kada naplatimo
svaka roba koja se izvozi iz non EU zemlje za EU ili drugu non EU zemlju se mora cariniti
kod transporta robe između zemalja EU drugačija je pricedura
ali se držimo non Eu I EU odnosno Srbije I Poljske
ako neko izvozi robu ona se mora izvozno ocariniti u Srbiji I uvozno u PL
pripremu dokumentacije koja se podnosi Upravi Carina priprema carinski špediter.
Izvozna deklaracija, sažeta deklaracija, EUR1 (ako je neophodno), ovlašćenja, izjave I td…
svu neophodnu dokumentaciju da bi se obavilo izvzno carinjenje će carinski špediter spremmiti I predate Upravi Carina kako bi se roba izvozno ocarinila.
Mnoge firme imaju sovje saradnike carinske špeditere sa kojima često prave ugovore o saradnji I koji njh uvek zastupaju
ali se dešava da nemaju
onda je naš posao da “uvežemo” carinskog špeitera sa klijentom I da ispratimo process izvoznog carinjenja.

KOMENTATOR: Ovo mi nije bilo jasno, sad razumem

ja se nadam da sam uspela da Vam ukratko objasnim kako stvari funkcionišu I koja je naša uloga
ima dosta posla i dosta koraka u organizaciji
ali I kada budemo krenuli sa realizacijom par prvih transporta ćemo raditi zajedno

KOMENTATOR: Jeste, korake manje vise znam ali ste mi dosta priblizili proces.. Odlicno je sto imam ispisano sada ovde da mogu da procitam ponovo

biće tu dosta informacija tako da uvek pročitajte i podsetite se

KOMENTATOR: mislim da ce mi najlakse biti tako, u smislu da cujem kako vi radite i kako ide korak po korak
Kad prodjemo teoriju naravno

naravno mi žemo kada dođe do nekih realizacija napraviti jednu chek listu
I po njoj ćemo polako raditi
imaćemo stavke koje treba čekiramo I na taj način sebi olakšavamo posao

KOMENTATOR I to dosta olaksava, super

čak I kada dođe da to bude rutina neka bude što kažu pri oku jer se u gužvi neke stvari previde
a greške trebamo smanjiti na minimum jer svaka greška može koštati
u globalu znate kako to funkcioniše
a sada bih prešla deo koji se odnosi na vrste vozila

KOMENTATOR: Da, to mi je jasno, podrazumeva se da ne treba da bude gresaka

Za USA tržište se uglavnom podrazumeva da se roba transportuje po principu jedna roba odnosno jedan pošiljaoc jedan primaoc jedan kamion
za evropsko tržište je situacija drugačija
ponekada se prevozi manja kolčina robe, pa je suludo angažovati čitav šleper za recimo par paleta robe
zato postoje različite vrste transporta kao I različite vrste vozila
imamo šlepere

šleper se sastoji od vučnog vozila I poluprikolice
Slikovna poruka
I postoji nekoliko vrsta šlepera
1. standard cerada
2. mega cerada
3. tandem
4. jumbo tandem
5. hladnjača
razlikuju po utovarnom prostoru (tj prikolici ili poluprikolici)
često ćete čuti da je termin “vozilo”
ali misli se na utovarni proctor prikolice ili poluprikolice
1. standard cerada- je sleper, čije su stranice cerada. One se skidaju te se roba može tovariti sa svih strana. Sa strane, odozgo (kod kranskih utovara) ili od pozadi

dimezije utovarnog prostora: dužina 13,6metara širina 2,4 metra
visina 2,7 metara
ukupna kubikaža robe bi bila do 90 metara kubnih
a ukupna težina robe koju možemo tovariti je 24 000 kg
2. mega cerada – ili žargonski samo mega se razlikuje od standar cerade (žargonski standarda) po visini utovarnog prostora
dužina kod mege I standard je 13,6 širina 2,4 ali je razlika u visini
visina mege je 3,05m
tako da ukupna kubikaža koja se može utovariti je do 120metara kubnih
nosivost robe u mega vozilu je isto kao kod standard 24 000 kg
kada standard a kada mega?
kada vozimo kabastu robu- recimo stiropor, mineralnu vunu, robu na balama, visoku robu, kada imamo utovar u rifuzu, kada prevozimo mašine koje su visoke….
standard poluprikilica ima ograničenje u smislu visine robe
sem toga sve ostalo je za oba vozila isto
3. tandem

tandem se sastoji od poluprikolice I prikolice
razlika između jumbo tandem-a I običnog je u visini
kod jumbo je 3m, običan je kao cerada standard
utovarni proctor je 2x 7,5 metara dužina I širina 2,4 metara
na slikama vidite da je širina utovarnog prostora 2,45m ALI uvek se računa da je 2,4 tih 5cm ne računamo jer tu uglavnom budu stubovi ili prečke na koje se cerada kači *
kod tandem-a je ukupna dužina utovarnog prostora 15 metara
i dobra stvar je što se u njemu mogu prevoziti različite robe
na primer možemo prevoziti hranu (koja ne podleže režimima) u poluprikolici tandem*a a neku drugu robu u prikoolici
nosivost tj ukupna težina robe koja se može tovariti u tandem-u je 22 000 kg. Znači za 2tone manje nego u standard I mega prikolici
tandem I jumbo tandem smo objasnili ostaje nam hladnjača
hladnjaču zovemo još I frigo vozilo
ima termo režim I tu se prevozi roba koja podleže tempereturnim režimima
prvo pomislimo na zamrznutu robu- voće, povrće…
međutim može se voziti I roba koja zahteva stalni temperaturni režim (ne mora biti minusni) kao što je recimo čokolada
ili voće koje zahteva stalnu temperature (tastatura nešto ne funkcioniše pa pojedine reči sama prepravlja ) ) tokom transporta
Prva asocijacija za transport hladnjačom tj frigo vozilom je hrana I namirnice koje zahtevaju režim (meso, mleko, voće, povrće, konditori)….
frigo vozilo za razliku od cerade (koja se pomera sa svih strana) ima fixne stranice
pa je utovar moguć samo odpozadi

utovarni proStor je dužina 13,6m, širina 2,4m
visina 2,4-2,55m
nosivost do 22 000 kg
u hladnjačama se vrlo često transportuje i obična roba
znači roba koja ne podleže temperaturnim režimima
na primer garderoba (zbog čvrstih stranica da se ne bi prljala) ili bilo koja druga roba
moramo samo voditi računa da se roba može utovariti od pozadi I da težina robe ne prelazi više od 22tone
I to je vrlo čest slučaj. Na primer neko iz Poljske uvozi čokoladu za Srbiju I mora poslati frigo vozilo. Ali do PL može utovariti bilo koju robu isključiti termo režim I voziti sasvim normalno
još jedna mala dopuna tandem često zovu I prikoličar, takođe ukupna dužina utovarnog prostora za poluprikolicu I prkolicu je oko 15 m. Može biti 7,5+7,5, ili 7 I 8
pored šlepera robu možemo transportovati I malim kamionima
Slikovna poruka
dozina utovarnog prostora kod malih kamiona može biti do 6,8m, širina je 2,3-2,4m I novsivot do 3500kg
nema baš puno ovih vozila na tržištu
mahom se transport obavlja šleperski ili kombi vozilima
danas na tržištu postoje razne vrste kombi vozila
postoje I frigo kombi vozila (takođe sa temberaturnim režimima)
transport kombi vozilima je idealan u situaciji kada klijent želi da se samo njegova roba prevozi, a nema dovoljno za pun šleper, kada želi da roba stigne brzo, kada je u pitanju osetljiva roba I skupa roba

TRANSPORT KOMBI VOZILIMA

I evo jednog primera kada smo transportovali skupu I hitnu robu kombijem

TRANSPORT RESPIRATORA

KOMENTATOR: Za jedan dan 👏

pored ovoga postoje I kontejneri (7.)
odnosno vozila koja prevoze kontejnere
često se kombinuju razni vidovi trnasporta… pa tako i roba koja dolazi brodom.
Na primer roba iz Kine ili iz Amerike
na primer ja sam naručila nešto sa Ali expresa
I sada ćete videtI kako ona putuje
Kineska firma je dobila nalog da spremi moju porudžbinu. Oni spremaju I ostalu robu koju su poručivali. Robu pakuju na palete I kada spreme određenu količinu robe oni je dopreme do najbliže luke.
Mogu je dopremiti šleperom, kombijem, malim kamionom…
u luci se vrši pretovar robe
ona se uglavnom stavi u neki lučki magacin
izvozno se tamo I ocarinI
zatim brodari (agenti za brodski transport) prave plan I organizaciju transporta
odnosno svrstavaju robu prema primaocima ili prema vrsti robe I ta se roba pakuje u kontejnere.
Zatim se kontejneri krcaju na brod I roba kreće
putuje do odredišne luke
mi povremeno imamo transporte iz luke Solun za Srbiju
brodari prate tok putovanja, tranzitno vreme, vreme pristizanja… sve što radimo I mi u drumskom transportU
kada roba stine u luku postoje 2 opcije
Prva je da se kontejneri ukrcaju na kamion I tako voze do odredišta
druga je da se skladište u magacin I da se raspakuju odnosno da se izvade palete robe iz njih pa ide nekim od vidova prevoza koij smo poennuli
recimo da je moja porudzbina stigla do Soluna.
I recimo da čitav kontejner se vozi za Srbiju
tada se on kranski utovari I tako putuje do Srbije
oni ovako izgledaju

uvek se njivove dimezije u inčima izražavaju

za kontejnerski transport je potrebna malo pažljivija oganizacija I poznavanje procedura ali ništa strašno
meni je bilo nezgodno prvi put kasnije to super išlo
nastavljam …
stigao je kontejner u Srbiju I u Beogradu će se uvozno ocariniti
zatim se roba smešta u magacin
vade se palete i razvrstava se po primaocima
dalje se šalje lokalnim vidovima dostave krajnjem kupcu
I to je najuopštenije što se tiče kontejnerskog transporta

KOMENTATOR:Kontejner je najkomlikovaniji ali valjda cu se snaci

nije-samo malo pažljivija organizacija
ima prednosti u smislu da je brže tranzitno vreme
da oni uglavnom idu po ustaljenim linijama
kao autobus bukvalno
I procedura carinjenja je drugačija
ako imate finog prevoznika većinu će I sam obaviti
samo ih treba pratiti I učiti od njih
ja sam dosta stvari uspela naučiti od vozača I od prevoznika, jer se niko od nas ne rodi naučen
ovo verovatno Vama deluje konfuzno
I neće Vam “leći” sve dok celokupnu priču ne zaokružimo
najčešće ćete raditi sa standard ceradom, megom, hladjačom
I kombi vozilima
ali kada budemo sve prešli biće Vam jasno I zašto su sve ove informacije korisne

KOMENTATOR: Ima dosta informacija, i novih informacija ali mi je sistem jasan
Korisno je naravno sve da znam, verujem da ce vremenom da bude mnogo lakse
Potrudicu se da usvojim sve sto mi saljete, kazem svakako cu i prezentaciju praviti pa ce mi i to doprineti da predjem sve ponovo sa punom paznjom da bih i napravila kvalitetno
Tek smo poceli 😊 Ali mislim da cu se snaci

kasnije bih volela da načnemo deo o tome koja se sve roba može transportovati, kako se oubičajeno pakuje I td…
nemojte sebi stvarati pritisak da morate znati
za sada je bitno da znate dimenzije utovarnih prostora I nosivost bar za frigo, I standard kamione

Šta može da se transportuje u jednoj poluprikolici!


teret ili roba koji se transportuje može biti od igle do locomotive
loKomotive*
zavisno od potreba I zahteva tržišta razna se roba transportuje
sve ono što vidite u rafovima prodavnice stiglo je jednim od vidova drumskog transporta
robu možemo transportovati kao paletiranu robu. Takođe može biti u rinfuzi.

ovako izgleda paleta
na nju se pakuje roba I ista se zaštiti I tovari.
ako postoji mogućnost najbolje je robu tako pakovati I transportovati
u rifuzu roba može biti razno pakovana
kao kutije

u svakodnevnom govoru kada čujemo rifuz -pre svega pomislimo na robu koja je “na meru” I koja je odvaja
u tranportu-to je sve ono što nije paletizovano. Striopor, stirodur, mineralna vuna, stanklena vuna, koža, aluminijumski profili, bale tekstila, metle I četke, razne kutije, tepisi, drva, novogišnje jelke….
sva ona roba koja je drugačijih dimenzija ili jednostavno fizički ne može stati na paletu.
na primer aluminijumski profili (oni su uski a dugački) ili limovi koji su tanki ali su dimenzija 300x150cm
ja vam ovde navodim primere iz prakse
svaka roba koja nije na paleti se po pravilu teže utovara
neka ručno, neka kranom, ali svakao malo duže traju utovari nego da se tovare palete. Recimo ako su kutije treba puno vremena da se utovare. Ali priroda robe utiče na način pakovanja.

za razliku od toga – palete se tovare viljuškarom
viljuške se podvuku ispod palete, viljuškar podigne paletu I ubaci u utovarni proctor
to možete pogledati na you tube ako vas interesuje
postoji I paletar

oni služe da se roba bolje složi po magacinu ili utovarnom prostoru
roba se može transportovati I u buradima, kanistrima, kantama….
kao što su maslinovo ulje, farbe za krečenje, farbanje, motorna ulja- roba u tečnom stanju
za robu u tečnom stanju takođe se za transport koriste I IBC kontejneri

ibc kontejnera ima u čini mi se 2 veličine. Najčešče su dim. 120x100x115cm, težine do 1000l
roba koja zahteva termo režim (minusni na primer za smrznuto voće ,ili nulti-za određene proizvode, ili stabilni u plusu-primer čokolada) se pakuje ili u gazbama ili na paletama. Ponekada može I ona biti u rifuzi.
pošto je ogroman spektar robe koja se transportuje postoje par glavnih podela robe
1. komercijalna ili obična roba
2. roba koja podleže pregledima- roba životinjskog porekla (meso, mleko, koža, med, mlečni proteini…) hrana za životinje, lekovi, dodaci ishrani, određena kozmetika….
3 ADR roba
1. komercijalna ili obična roba- je roba koja ne zahteva dodatne procedure I preglede na graničnim prelazima, te za njen transport nisu potrebne dodatne dozvole I licence.
to je uglavnom roba široke potrošnje
recimo čaše, papirna galanterija ( toalet papir, ubrusi, salvete….), nameštaj, gareroba… određena deklarisana vrsta hrane.
malo se pobrkao redosled nestao mi je internet na sekund

KOMENTATOR: Nema veze, imam brojeve povezala sam

3. ADR- je tzv opasna roba
adr je zapaljiva roba, određene hemikalije I slično. Na primer nitro farbe I razređvači su adr roba

KARGO POJMOVNIK: opasna roba & opasan teret


da bismo transportovali adr robu potrebne su nam određene dozvole
imamo I kategoriju 4. to je akcizna roba – kafa, cigarete, gorivo
I još jednu sam stvar zaboravila da napomenem sa početka price…kod dela vrsta transportnih vozila, sada se setih- cisterne (za prevoz goriva, mleka…), tzv. labudice I kade

ovo su kade-viđali ste da voze žito ili kamen sitan, mogu da služe za transport zemlje I slično.. uglavnom rifuzna roba

ovo je labudica, I uglavnom se njome prevoze mašine
takođe, postoje I specijalna vozila za vangabaritni transport
to su vozila koja su namenjena transport robe koja je šira I duža od uobičajene prikolice, vrlo često I teža

takvi transporti su dosta skuplji nego uobičajeni, oni zahtevaju određene dozvole I saglasnosti za svaku zemlju tranzita I izvoza I uvoza….. zatim saglasnost policije, te obezbeđenje I slično
da li ćete imati par takvih specijalnih u čitavoj karijeri ili nećete pitanje je

Kada dobjete upit za transport od klijenta -oni će navesti koja vrsta robe je u pitanju, koliko robe ima, kako je spakovana, koja je težina. Po tome ćemo znati koji vid transporta je najadekvatniji I znaćemo da li je to komercijalna (obična ) roba ili je adr ili akcizna ili roba koja podleže pregledima
Danas smo prešli nekih 3 lekcijica: Uloga transportnog špeditera u procesu logistike, Vrste transportnih vozila, Vrsta robe
ja ovo iz “glave” pišem, I ujedno I radim svoj posao pa ako se još nečega setim pisaću Vam. Ali mislim da sam većinu navela.
I što se mene tiče za danas je to dosta informacija
sutra bih volela da se zadržimo malo na robi koja se pakuje na paletama, na tome koje se dimezije paleta uobičajeno koriste, zatim da probamo preći deo koji se odnosi na vidove transporta I možda da probamo da naučimo kako pakujemo robu u kamion
Nastavljamo o pakovanju robe.
kao što smo rekli može biti roba u rifuzu, na paletama, ili kod tečne robe (kanistri, burad, kante, ibc kontejneri)
uobičajeno se roba pakuje na paletama
palete mogu biti različitih veličina, ali postoje određeni standardi
euro paleta ona je dimenzija 120x80cm
zatim industrijska paleta dimenzija 120x100cm, industrijska može biti I 120x120cm
naravno palete mogu biti veće ili manje od ovih uobičajenih dimenzija
međutim, preporuka je da se uvek roba na standardnim paletama kako bismo što efinasnije iskoristili utovarni prostor
palete na kojima se roba pakuje trebaju biti zdrave
I utovaraju se viljuškarom
tako što viljuške zahvate paletu ipod I tako je podignu
palete mogu biti različitih težina I visina
ali je preporuka da euro paleta max bude do 700 kg
zavisno od vrste robe imamo I različite visine palete
međutim, preporuka je da palete ne budu previsoke jer postoji mogućnost da se paleta prevrne I ošteti roba
max preporučena visina palete je 2,2 m
kasnije ćemo nastaviti sa paletama ali sada trebamo prvo da znamo o tome koji su sve načini transporta robe
kada neki pošiljaoc ima robe za pun kamion onda samo za njegovu robu angažujemo vozlo
ili ako ima približno puno
to zovemo FTL full truck load
to znači da se u vozilu vozi samo roba jednog pošiljaoca
mešutim, kada je u pitanju manja količina roba, onda koristimo druge opcije transporta tzv LTL less than truck load
ftl još nazivamo pun utovar, a ltl zbir ili dotovar
kod ltl se kombinuju robe više pošiljaoca
mi smo pisali blog o tome

PUN UTOVAR ODNOSNO FTL (Full Truck Load)

LTL-zbirni transport robe

LTL vs FTl transport robe

Kada je rec o LTL transportu, adekvatno pakovanje da bi se sprecilo osetecene robe, itd. Samo pitanje, pise razmotriti opciju dodatnog osiguranja, jel se misli na dodatno obezbedjivanje robe ili na placanje osiguranja?

mislila sam da deo o osisguranju pređemo u delu dokumentacije ali samo ćemo ukratko

E vazi onda, okej

svako vozilo koje angazujemo ima osnovno CMR osiguranje robe
I ono pokriva štetu pod određenim uslovima I do tačno određenog iznosa.
Međutim, ako je roba vredna, onda treba razmotriti I opciju da se roba dodatno osigura kod osiguravajuće kuće kako bi usled eventualnih šteta mogli nadonaditi istu u punom iznosu
to je naša preporuka klijentu, a odluka je na njemu
sve ću Vam to detaljno objasniti kada budemo razgovarali o transportnoj dokumentaciji
tu se dosta razlikuje u odnosu na američko tržište
kasnije će Vam trebati papir I olovka malo ćemo crtati
kada imamo pun utovar tu može stati max 33euro paleta.
često se samo kaže ep (euro palete) I one mogu biti teške max 22 tone (ako je frigo) ili 24t (ako je cerada)
međutim vrlo vrlo često će se desiti da se šalje manja količina robe
na primer par paleta
tada kombinujemo robe više pošilajoca u jednom vozilu
oni dele proctor
a proStor a on je ograničen
kaod zbirnih utovara mi plaćamo samo deo prostora u vozilu
cene se za razlikku od americkog tržišta formiraju na drugačiji način
tj ne idu po pređenoj kilometraži ( ili miljama) nego se određuju prema robi tj prostoru koji ona zauzima
na primer cena punog kamiona iz Beograda za Varšavu je oko 2000eura.
to je cena koju mi plaćamo prevozniku
što se tiče klijenta, dodaćemo još I cenu naše usluge
ali ako klijent ima da pošalje robe za pola kamiona onda neće cena biti 1000eura već više od toga
ali pre nego I krenemo da pregovaramo o tome, mi moramo tačno znati koliko roba klijenta zauzme prostora u vozilu
na primer, klijent nam se javi I kaže imam 5 palete robe iz Bg za Varšavu
Moramo proveriti kojih dimenzija su palete-da li su euro, industrijske…
recimo da su euro palete 120x80cm
mi sada trebamo znati koliko je to prostora u kamionu
utovarni proctor šlepera je 13,6m dužina I 2,4m širina.
Kada imamo robu koja u dužini zauzme 1 m dužine I 2,4m širine to zovemo ldm (loadmeters, tj utovarni metar)

kako ćemo spakovati 5 eu paleta?
jedna je 120x80cm

pogledajte kako smo Ih složili
tri palete će idu 80 u širinu, a 120 cm u dužinu
I 3 palete zauzmu 1,2 ldm
I ostale su nam još 2 palete
njih smo spakovali tako što smo stavili po 120 cm po širini, a 80cm po dužini
2 palete zauzmu 0.8ldm
svih 5 ukupno zauzmu 2ldm
sada to malo pogledajte
generalno ovo je teži deo
trebaće mal više vremena I vežbe
recimo, ja I dan danas ctrgam kada imam neke čudne palete kako bih bila 100%sigurna da sam lepo sračunala

KOMENTATOR: Jasno mi je na ovom primeru, ali vi ste vec uradili pa onda mogu logicki da zakljucim, ako bi se sve slozile vertikalno imali bi prazan deo prostora jer ih je 5 a ne 6, isto i za horizontalno
Cilj je da se slozi sto bolje jer treba da se slozi i druga roba, u teoriji sve kapiram 😁

jeste

KOMENTATOR: Ali jeste tezi deo

postoji I formula
kod euro palete računamo površinu: 1,2×0,8=0,96m2 zatim površinu delimo sa širinom prikolice 0,96/2,4=0,4
jedna euro paleta zauzme 0,4ldm
5 paleta zauzme 2ldm (0,4*5)
tako možemo izračunati za paletu 120x120cm, ona zuzme 0,6ldm
a paleta 120×100 zauzme 0,5ldm
tako bismo mogli da računamo za paletu svake dimenzije ali u praksi je situacija drugačija
posebno kada se kombinuju palete različitih dimenzija
sada probajte vi
imamo 4 pal 120x120cm

KOMENTATOR: 120×120 meni sirina dodje tacno 2,4

jeste

KOMENTATOR:

e sada ćemo probati 7eu paleta I 2 pal 120×100

KOMENTATOR:

Pokusacu ponovo
Slagala sam ih tako da bi popunila sirinu
Sad probam i drugacije

bravo !
idemo sada malo teže
imamo 4 palete parketa
od toga 2 palete su 190x110cm I 2 palete su 220×100
probajte
ako ne bude išlo zajedno ćemo

KOMENTATOR:
Samo da pitam
Ne slaze se paleta na paletu?

ne sve su po podu

KOMENTATOR:Moracemo zajedno
Pokusala sam, saljem vam

Jedino mi je bilo logicno, jer ipak u vertikali zauzima 220 a u horizontali bi bilo 190 sirine
Ali opet ima praznine

dobro je
ove 3 velike 220×100
u duzini zauzmu 2ldm
a druge 2 190x110cm lepo ste nacrtali
one zauzmu 1.9
sve 4 su 2 + 1,9
ukupno 3,9ldm

KOMENTATOR: Kako ide formula
Mislim videla sam na primeru ali mozda ne racunam dobro

formula ne bi ovde prošla
probaćemo zajedno (2.2×1)/2,4 =0,91 i takve su 2. Znači one zauzmu 1,82
a na skici zauzmu 2
dalje, 2 pal 190x110cm, po formuli: 2*(1,9*1,1)/2,4=1,75
ukupno 1,82+1,75=3,57
Vi ste tako napisali po formuli
ali stvarno stanje je drugačije I stvarno zauzme više tj. 3,9
zašto se javlja razlika?

KOMENTATOR:Da, ja sam tako racunala

Postoje program koji to mogu olakšati
imaju čak I 3D opiju pa odmah I vidite kako to izgleda
I oni isto računaju po formuli koju ste I Vi sada
I izračunamo preko formule I dobijemo 3,53ldm za ovaj konkretan slučaj
pošaljemo kamion na utovar
vozač utovari robu I kaže nije ovo zauzelo 3,9ldm
pošalje nam čovek sliku, izmeri jeste stvarno 3,9
a mi već dali klijentu cenu za 3,53
prevoznik traži sada više para jer je više robe nego smo mu rekli
I što bi rekla Kontstrakta šta ćemo sada?
ako damo više para prevozniku ostasmo bez zarade, što nije smak sveta ali odosmo I u minus
Da Vam bude lakše mnoge naše kolege koriste takve programe.

KOMENTATOR: Onda moramo da zovemo klijenta da menjamo cenu, ili da gubimo novac, nije dobro ni jedno ni drugo

I greške su vrlo česte
intereuropa ih koristi
pre godinu-dve sam imala situaciju baš takvu
oni su sami izračunali I rekli treba nam cena za 4,5ldm robe
mi im dali cenu, kamion došao na utovar, utovario skoro 6metara
onda smo tražili dimenzije paleta, ja nacrtam kako I vi sada pošaljem sada skicu
ona screen shoot iz programa I eto razlike…
razlika između formule I skice postoji…

KOMENTATOR:Razumem sad
Ako vam nije tesko posajite mi jos par primera, pa da ih uradim kad zavrsimo ovo sto ste planirali za danas

dešava je nekada da je roba teška
a da je lepo spakovana na euro paleti
I imamo 8 pal nekog gvožđa (recimo rezervne delove za auto motore)
da su euro palete
one zauzmu 3,2ldm
ali su teške 8000kg
u ovoj situaciju cenu moramo formirati po težini robe
max težina treba biti do 700kg. S obzirom na to da roba ima 8000 računaćemo kao 11 ili 12 paletnih mesta.
nekada je roba složiva
kada se kaže složiva podrazumeva se da palete stoje jedna na drugu
u praksi će biti raznih situacija
desiće se da klijent kaže lagana roba, može po drugoj robi… I da mislil da stoji po robi drugih pošiljaoca.
to ne možemo da radimo jer taj drugi pošiljaoc je platio da njegova roba stoji sama
tako da kada kažu složiva- može se samo njihova roba slagati jedna na drugu
ako imamo 4 složivih paleta one će zauzeti 0,8ldm
ali ako je svaka paleta teška 500 kg (ukupno 2t) mi cenu formiramo kao 3 euro palete. Znači po težini
takođe mora se pratiti I visina robe.
mnogi pokušavaju da utrpaju što više robe I jeftinije prođu
ali ako je roba previsoka, preti riziku da se prevrne, pa ne samo što će se ona oštetiti nego može I ostalu robu da upropasti
zato gledamo da u dotovarima (zbir ili ltl) palete ne prelaze visinu veću od 2,2m
biće I izuzetaka naravno ali ovo je generalno
nećemo za par cm u visini gore dole vratiti robu
probajte još malo da vežbate prvo ovo skiciranje
na primer imamo robe od 3 pošiljaoca
1. 10 eu palete -složivo
2. 5pal 130x110cm
3. 5pel 145x120cm
probajte to da skicirate

REŠENJE JE:


lakse mi bilo da nactram. 10 eu paleta to je to. Tako se stvarno i slaže kada stigne na utovar I baš tako i izgleda u prikolici gledano iz ptičje perspektive. (smiley) 5 pal 130×110 odlično ste nacrtali. One zauzmu na jednoj strain 3,3 a na drugo 2,6. Tako da taj proctor ne možemo upotrebiti da stavimo neku paletu pa ostaje tako. Zatim imamo 5 pal. 145x120cm. 4 pal zauzmu 2,9m I ispod stavljmo I petu. 2,9+1,45 to je 4,35. Sva roba u tom slučaju iznosi 9,65ldm. Međutim, mi do pete palete 145×120 možemo staviti još robe, na primer jednu paletu dim. 120×120 pa ćemo nju oduzeti. Tako da ova roba zauzme 9,05. Između 22 I 23 paletnih mesta 😊

pa ćemo da probamo još jednu opciju imamo uje u buradima. Svako bure ima prečnik 1,2m, visoko oko 1m. NIje složivo. Težina po buretu 850k. Takvih 11 imamo. Koliko bi protora zauzelii? Hoćemo cenu računati po prostoru Ili težini? I zašto ?
VI možete pročitati I ovaj blog

KAKO SPREČITI OŠTEĆENJE ROBE U TRANSPORTU?


I par pitanja kada to završite: recimo ja sam klijent, imam 3 palete I strašno mi se žuri-koji vid transporta mi preporučuje I zašto?
ja sam vaš klijent I imam metle, težina 15tona, bočni utovar-kakav kamion ćete mi naći?
klijent traži transport stiropora visina robe 2,9m, u rifuzu-koje rešenje imamo za to?
imam 21 tonu garderobe, šta bi mi predložili kao opciju za transport?

KOMENTATOR:Samo imam pitanje, europalete su slozive, dimenzije znam 120×80

jeste

KOMENTATOR: Koja je visina, s’ obzirom da ne sme da mi predje 2,2

visina 1,15m (za 10cm ćemo progledati kroz prste)

I poslednje imate 3 utovara iz Srbije za PL. Pva roba je u Leskovcu druga u Paraćinu i treća u Beogradu. U Leskovcu imate 9 euro paleta, nije složivo. U Paraćinu 2 ibc kontejnera 115×115 (oni se ne slažu jedni na druge inače) I u Beogradu imate 8 pal laminate 220×110 (složivo jedno na drugo). Laminat je visok 0.85m. Istovari su sledeći:
Leskovac isotavramo u Olštinu, Paraćin u Varšavi I Beograd Katovice. Pitanja-koliko svaka roba zazme pojedinačno, a koliko sve tri zajedno? Koje vozilo možemo angazovati? Kojim redosledom utovaramo I kojim ćemo istovariti?

REŠENJE:
ako imamo mogućnost utovarali bismo Leskovac-Pn-Beograd. Jer to mu je na ruti.
ali bismo izbarali ceradu da ne pravimo prazan hod. Da smo uzeli hladnjaču bio bi problem. Ali I da imamo hladnjaču skupljali bismo iz Le, Pn I Bg. Pa bismo u nekom magacinu u Beogradu platitili da nam prepakuju robu po redosledu istovara.
To bi neki fini magacioner uradio za 20 -30eura, što je mnogo manje nego da pravimo 300kg praznog hoda.
I to nas dovodi do sledeće teme a to je kombinovanje raznih vidova transporta.
Vraćamo se na naš primer 3 utovara-3 istovara.
I našli smo kamion koji može da krene iz Paraćina.
Imamo 2 opcije: prva I lakša je da šleper ode po robu u Leskovac, pa da utovari Paraćin I zatim Beograd. Ali to je dosta km iz Paraćina za Leskovac I on traži dosta para.
druga opcija je da nađemo firmu koja koja će nam lokalno dostaviti robu do Paraćina.
U Leskovcu imamo 9 pal pa bismo morali da nađemo mali kamion da nam dovuče robu iz Lesovca za Paračin.
Zatim utovaramo robu u Pn-u i on svakako mora u Bg jer nam je na ruti
u Beogradu tovari poslednju robu.
Ako imamo hladnjaču, idemo u neki magacin da prepakujemo robu po redosledu koji nama odgovara.
Često kominujemo više vidova transporta.
Na taj način možemo ubrzati transport I smanjiti troškove.
Koristimo lokalne dostave da nam od jednog do drugom mesta povuku robu. To posebno ima smisla ako je manja količina robe u pitanju I ako je mesto odakle želimo da robu dovučemo udljeno.
Koristimo I razne magacine u koje možemo skladištiti I prepakovati robu.
sve ono što je povoljnije I efikasnije a da je u skladu sa zahtevom klijenta nam je na raspolaganju.
Sam rad sa ltl je dosta komplikovaniji, treba uvezati više stvari I ispratiti. Kod FTL je lakše. Ali zarada je veća a I sam posao dinamičniji

TRANSPORTNA DOKUMENTACIJA
Da bi jedno vozilo učestvovalo u međunarodnom tranportu mora imati ispunjene određene usleve.
Određene zemlje EU imaju stroga pravila po pitanju toga kakve kamione pustaju u svoju zemlju.
Zbog emisije štetnih gasova, svaka zemlja EU se izjasnila po pitanju toga kakvo vozilo može da tranzitira I utovara/istovara na njenoj teritoriji
To se određuje po emisiji izduvnih gasova, kroz euro klase.
ako ste vozač to znate
Za Poljsku je, koliko se sećam, bio uslov da volilo mora imati EUR 4 I više.
Na tržištu sada imamo I euro5 I 6.
Recimo Švajcarska je najrigoroznija po tom pitanju, zatim Francuska, Nemačka…
Dakle, da bi se jedan prevoznik bavio međunarodnim transportom mora prvo razmiliti koje zemlje želi da radi. U skladu sa time kupuje vozila.
Neke zemlje su liberalnije kao recimo Grčka, Turska, Makedonija, BIH, Bugarska, CG…. tu može bilo koje vozilo
Ali ako prevoznik želi da radi Polljsku mora kupiti vozilo eur 4
Kada kupi kamion I poluprikolicu (uobićajeno vozila uvoze iz inostranstva) prevoznik vozilo ocarini, šalje ga na tehnički pregled, registruje…
Uz vozilo dobije tzv bele I zelene potvrde koje dokazuju koje euro klase je motor vozila.
Sledeći uslov je prevoznička licenca. Firma prevoznika mora podneti zahtev Misnistarsvu za licencu.
Licenca je trajna i podnoi se samo jednom.
Zatim, kamioni imaju tahografe.
Tahograf je uređaj koji “meri” radon vreme vozača.
Danas je većina tahografa digitalna (do pre par godina su postojali I analogni tahografi), te u skladu sa time obavezuju vozače da se pridržavaju radnog vremena.
Radno vreme vozača kamiona je strogo I jasno definisasno Zakonom. Vreme voznja, vreme pauza I vreme obaveznog odmora. U 6 dana voznje (sa pauzama koje su definisane) mora napraviti I veliku pauzu od 48h.
I sve aktivnosti se ispisuju na tahografu.
Ako ga zaustavi saobraćajna policija, oni uzimaju ispis sa tahografa I kazne su prilično velike.
Najvažnija stvar da bi neko vozilo učestvovalo u međunarodnom transpoortu, pored tehičke ispravnosti i opremljenosti, su DOZVOLE ZA MEĐUNARODNI TRANSPORT.
Bez dovzola nema ni transporta
Neke zemlje ne zahtevaju dozvole. Na primer ako je sedište firme prevoznika u Srbiji on može bez dozvola voziti BIH, CG, Mk, BG.
Ali tako da jedna tura bude rs-bh I nazad. Ne može recimo iz BH dalje nastaviti dalje u CG ili Hrvatsku.
Za Poljsku I sve zemlje EU su potrebne dozvole.
One mogu biti bt (bileteralne), 3zem( treća zemlja), godišnje I san svakog prevoznika CEMT
za neke zemlje su potrebne I transzitne dozvole.
Tačno su definisani uslovi I broj dozvola između 2 zemlje.
To otrpilike izgledda ovako, 2 zemlje sagledaju obim međusobne robne razmene I po tome se određuje broj dozvola.
To se zove kvota. I pravi se na godišnjem planu.
Prevoznici dozvole potražuju od Ministarstva saobraćaja
Negde do početka novembra svake godine, Ministarstvo saobraćaja izda saopštenje o godišnjem planu raspodela dozvola. Takođe I uslove koje prevoznik mora ispuniti da bi dobio odrđene dozvole. Ti uslovi se izražavaju u bodovima.
prilično je jasno bodovanje
zatim firme podnose zahteve za dozvole
vrlo često podnesu mngoo više nego što dobiju
krajem novembra meseca Ministarstvo se ponovo oglasi sa saopštenjem ko je dobio kakve dozvole.
na primer ako je prevoznik X tražio 100 pl dozvola, 20 Cz ministartvo mu je saopštilo da je dobio 15 Pl I 0 Cz
I prevoznik ima parvo u bilo kom period godinu da iste iskoristi
ali tako što koristi jednu pa drugu
nema parvo rcimo da uzme svih 10 dozvola odjednom, već jednu po jednu I to po principu jednu iskoristi, razduži I zahteva novu iz svog plana.
Najčešće se izdaju BT dozvole. BIleteralne dozvole su dozvole za međunarodni transport između 2 zemlje.
Znači da ako imamo bt PL dozvolu možemo utovariti u Srbiji, istovariti u PL, utovariti u PL I vratiti se u Srbiju da istovarimo. I tada je jedna dozvola potrošena.
svaka dozvola se mora pravilno popuniti, podaci o prevozniku, pečak, registarske oznake kamiona koje koristi dozvolu, tranzitne zemlje… I pokazuje se na granici.
kada se obavi ceo krug prevoznik razdužuje dozvolu
dozvola se razdužuje pravilno I nepravilno
Pravilno- tako što uz iskorišćenu dozvolu prilaze I dokaz da je iskorišćena odnosno transportnu dokumantaciju, najčešće CMR. ( o CMR-u ćemo kasnije).
nepravilno-ako dozvolu uopšte ne iskoristi Ili ako nema propratnu dokumantaciju.
Ako se dozvola izgubi ima parvo da traži poništenje iste I zahteva novu umesto izgubljene kada nije upotrebljena, kada se gubitak dozvole desi već na putu bude malo problem.
Po tome kako je prevoznik koristio dozvole u toku godine Ministarstvo će mu odobriti isti, veći ili manji broj dozvola. Ako je prošle godine imao 30 pl dozvola a nje iskoristio poolovinu njih ove godine će dobiti 10 -15 max.
zato je pravilno razduživanje dozvola jako bitno
dozvole 3zem su dozovle gde se javlja I treća zemlja, znači transport i robna razmena je proširena I na trežu zemlju (kod bt se odnosi na 2)
hoćemo da tovarimo recimo iz Srbije za Pl, pa za Mađarsku tada nam treba mađarska dozvola 3zem.
Ili srpski prevoznik utovara u PL, a istovara u BIH onda mu treba 3zem za Bih
srpskom prevozniku ne treba dozvola za transport iz Srbije za BIH, ali ako tovari iz PL za BIh onda mu treba
to oko dozvola ne trebate ni puno da znate, ovo je čisto zbog Vas I opšte informisanosti
godišnja dozvola se izdaje u situacijama kada je robna razmena između 2 zemlje mala pa da se podstakne
uglavnom budu neke bezveze relacije
I kod njih se voDI drugačija evidencija, razdužuje se na kraju godine sa svom pratećom dokumentacijom.
CEMT dozvola je san svakog prevoznika
cemt omogućava veliku fleksibilnot
možemo tovariti između raznih zemala, samo beležimo gde I šta.
Recimo krenemo iz Srbije za Poljsku, utovarili smo u Sriji istovarili u Pl. Tovarimo u Pl I idemo za Nemačku da tamo istovarimo. Uzmamo robu u DE istovaramo u Fr. Tovarimo u Fr I istovaramo u Srbiji.
Svaka četvrta tura mora biti u matičnoj zemlji
I bar jedan izvoz mora biti iz matiične zemlje
sa time najviše prblema imaju crnogorski kamioni jer nemaju izvoza ali se snalaze nekako
čašćavaju na granici
cemt može biti pun I tzv šupalj
određene zemlje nisu u okviru cemt dozvole.
pa se zato zove šuplji cemt.
Da bi vozilo krenulo na put, pored ispunjenosti *tehničkih uslova* (registrovano, redovno servisirano, određena euro klasa) mora imati I *dozvolu.*
*Vozač* mora vozačku dozvolu (adekvatnu kategoriju za upravljanje vozilom) koja je međunarodno priznata, kao I važeći pasoš.
U kamionu se moraju još nalaziti bele I zelene potvrde, saobraćajna dozvola za vučno vozilo I poluprikolicu (zato su uvek 2 registracije) I nalog.
Putni nalog vozaču izdaje poslodavac.
ovo do sada se odnosilo šta je sve prevoznik u obavezi da poseduje od dokumentaicije da bi mogao biti učesnik u međunarodnom transport
pored ovoga, često imaju I uređaje za praćenje, I tag uređaje za putarine. Tahograf mora biti ispravan.
Mi kada angažujemo prevoznika pretpostavjamo da ima sve uslove.
I generalno to nije naša briga
ali trebamo biti informisani o dozvolama, da li ih imaju kakva je situavija jer višak ili manjak dozvola dihtira direktno I cenu transporta
to je recimo baš specifično za Grčku. U ovom momentu nema dozvola te su cene transpoorta paprene.
prešli smo deo neophodne dokumentacije za prevoznika I vozača
ali imamo I robu
I robu prati dokumentacija
da bi se neka roba mogla transportovati mora je pratiti odgovarajuća dokumentacija
za transport unutar eu unije je olakšan postupak
jedino su potrebni faktura I cmr I tranzitna dokumenta ako vozilo tranzitira kroz non eu zemlje
Međutim kod transporta roba između eu I non eu zemalja je malo drugačije
Izvoznik mora spremiti određenu dokumentaciju.
Ona je potrebna da prati robu I kao I da se obavi izvzono carinjenje.
kasnije I uvozno carinjenje
u principu-izvozno carinjenje je uvek olakšano jer svaka država podstiče izvoz
I uvozno otežano jer svaka država se trudi da što više robe izveze a manje uveze
Izvoznik prvo mora spremiti fakturu za robu.
faktura za robu mora sadržati podatke o prodavcu robe, kupcu robe, zatim mora sadržati naziv I količinu robe, te cenu.
često na fakturama stoji uz opis robe i tarifni broj.
Često bude na maternjem I engleskom jeziku
faktura se pravi u nekoliko primeraka
fakturu prati obavezno I packing lista
u packing listi stoji detaljniji opis robe.
Količina, težina, broj paketa/paleta-način kako je upakovana
u packing listi nema cena već detaljni opis o količini robe
neke firme praktikuju da faktura I packing lista budu jedan document
pa na fakturi unesu I podatke o robi I o pakovanju
Obavezno mora stajati neto I bruto težina robe
Težina je jako važna. Često se vozila mere. Rezultalt merenja sa vage se zove ispis.
Bruto težina slepera ne možđe prelaziti 40 t
roba 24, plus težina vučnog vozila I poluprikolice
a I vozač ne bi trebao da bude neki debeli (šalim se)
u tu težinu je uračunato I gorivo u rezervoaru
ali se ponekada desi da težina robe bude veća od 40t I to se zove pretovar
pretovar se isto zove I kada robu prebacamao sa jednog na drugo vozilo
ali iz konteksta ćemo saznati o kom se terminu radi
dakle, težina je obavezna na dokumentaciji.
Ako vozilo ima veću težinu od dozvoljene nadlježni organi će ustanoviti kako je došlo do pretovara
prvo na osnovu dokumentacije
sabraće se težina sa packing liste ili lista (ako je više roba)
u tom slučaju vozilo plaća kaznu I ako je pretovar do 10% uz novčanu kaznu može dalje da nastavi
dešava se I negativni pretovar (ne postoji termin za to) a to je kada kilazu manju od navedene na dokumentaciji
I to je prekršaj
to se rešava na par načina: ipravka očigledne greške na carini, podnosi se zahtev da se ispravi, ili fizička kontrola robe ili da se časti neki fin carinik
najispravnije I najbezbolnije rešenje je da se podnese zahtev I da se uradi ispravka greške
jer ako nekog častimo preti nam sitaucija da stalno moramo časšćavati
dokaz da je došlo od odstupanja kilaze su ispis sa vage I dokumentacija koja prati robu
mi smo imali par takvih situacija pa ja uvek bacim pogled na fakturu, packing listu I cmr da proverim da li je svuda navedena ista kilaža, jer to mi je minut posla I mogu da reagujem
kada je izvoznik spremio fakturu I packing listu za robu, ona se može tovariti
kada utovari, prevoznik (tj. vozač) odlazi na izvoznu carinu
tako se obraća carinskom špediteru koji sprema sve I podnosi dokumentaciju carini za izvozno carinjenje
carinski špediter i izvoznik moraju biti u kontatu
on će mu reći šta je sve potrebno od dokumentacije
uobičajeno dokaz o poreklu robe (to će kasnije trebati uvozniku da bi umanjio dažbine ali se mora prikazati prilikom izvoznog carinjenja)
zavisno od vrednosti robe I eur 1 obrazac
ako je vrednost robe preko 6000eura neophodan je eur1 obrazac
carinski špediter sprema izvoznu deklaraciju, proverava izjave o poreklu robe, tarifira robu na osnovu jedinistvene carinske tarive. I elektronski podnosi Upravi carina.
u nekim carinarnicama i fizički odnosi
zatim se obavlja postupak izvoznog carinjenja
dakle dokumentacija za izvozno carinjenje: faktura, packing lista, CMR (obavezno), eur 1 (ako je roba vrednija od 6000eura), JCI (jedinstvena carinska deklaracija) I SD (sažeta deklaracija).
tarifiranje robe vrši se preko tarifnih kodova. Oni se još zovu I HS kodovi. Carinski špediteri imaju programe I alate I lako to urade.

HS KODOVI-SVE ŠTO TREBA DA ZNATE


kada se roba ocarini, na njoj stoji pečat uprave carine da je obavljena carinska procedura I da je roba izvozno ocarinjena
Što se tiče ovog dela, naše je samo da “hendlujemo”.
Ako izvoznik ima svog špeditera carinskoga (a uobičajeno je da ima) onda se mi ne mešamo puno. Pitamo ko je špediter, u kom se mestu carini prosledimo vozaču podatke I dalje ne filozofiramo puno
Za izvoz se roba može izvozno ocariniti u bilo kom delu Srbije
na primer ako je roba iz Leskovca ona se može cariniti u Leskovcu, Nišu, Beogradu Ili bilo kom gradu koji ima carinu.
kod reexporta (povraćaj robe) carinjenje mora biti obavljeno na istoj carinarnici gde je urađen I uvoz robe ne može se birati
znači, ako naš klijent izvoznik ima svog špeditera, mi tražimo samo podatke špeditera I upućujemo vozača tamo. Vodimo računa da je carinjenje na ruti (da kamion ne pravi prazan hod više kilometara) već da je usput.
ponedada pomognemo u smislu da nazovemo, prosledimo dokumentaciju, malo ih ubrzavamo I slično ….
ali uglavnom to ok
dešava se da izvoznik nema svog špeditera
u kojim situacijama? Kada je tek počeo da izvozi pa nema
ili kada imamo zbirni transport robe
na primer imamo utovare na 5 različitih mesta (5 gradova u Srbji) kada bi se svaka roba poojedinačno carinila u svom mestu ne bismo pošli za Poljsku za 5-7 dana
primer: utovar Vranjem, Kruševac, Čačak, Beograd, Novi Sad
ako utovarimo robu u Vranju I carinimo je tamo onda će prevoznik ceo dan provesti u Vranju
nakon gotovog utovara u Vranju završava se izvozna carina za tu robu, I kamion plombiraju
Carinska plomba je carinsko obeležje. Liči na mali kantačić i svaka ima svoj broj. TIme nam carina zabranjuje da dodatnu robu tovarimo mimo znanja države.
Završio je u Vranju I tu je proveo celli dan. Utovar, izvozno carinjenje, plombiranje.
Sutra odlazi u Kruševac.
Procedura je sledeća. U Kruševcu mora prvo na carinu. Tamo se podnosi zahtev za dotovar robe, carina skida plombu I on odlazi da utovari robu. Kada utovari vraća se na carinu. Roba se izvozno carini I stavlja plomba.
Tu je takođe izgubio dan
treći dan utovara u Čačku. Prvo se javlja carini da mu se skine plomba, te piše zahtev za dotovar, pa mu carina skida plombu I odlazi na utovar. Utovara, vraća se na carinjenje, stavljaju mu plombu..
tako I za četvrtu I petu robu
to je 5 dana
totalno neekonomična varijanta I za nas I za prevoznika I za pošiljaoce roba
ako tako bude I na izvoznim carinama kraja nema
zato se primenjuje jednostavnija varijanta
roba se utovara redom Vranje, Kruševac, Čačak, Beograd, Novi Sad.
Kada poslednji robu utovarimo (eventualno presložimo ako se sećate jučerašnjeg primera) odlazimo na carinjenje
I svu robu carinimo izvozno istovremeno
umesto 5 trebaće nam 2 daan
ali dešava se da neki izvoznici nemaju svog špeditera u Novom Sadu. Na primer ovaj iz Čačka.
On ima špeditera u Čačku ali ne i u Novom Sadu
zato je naš posao da mu predložimo carinskog špeditera
Za ovih 5 roba mogu biti I 5 različitih carinskih speditera (5 razlilčitih firmi) ali je bitno da je ista carinarnica I da se oni međusobno dogovore ko predaje dokumentaciju carini
jedan podnosi dokumentaciju za sve robe
naš je poso da klijentu predložimo carinskog špeditera
da ih međusobno povežemo, da pratimo komunikaciju (mailom najčešće) I da pomognemo što je u našoj moći
I kada se sve završi roba je izvozno ocarinjena
da bi to funcionisalo ovako kako sam napisala nastupamo mi
🙂
onog momenta kada klijetu dajemo cenu za naše usluge, mu mu napomenemo da je kod punih utovara carina po njegovom izboru (NA RUTI OBAVEZNO)
a kod zbirnih tovara mesta carinjenja se uklađuju sa većinskom robom na vozilu I u skladu sa rutom.
ako je većinska roba u Čačku I par paleta u Beogadu carinimo u Beogradu
ako je većinska roba u Čačku, a par paleta u Loznici carinimo u Čačku
to što smo obavestili klienta je potreban ali ne i dovoljan uslov da to tako bude
obično se čujemo sa njima, objansimo da je neophodno da budu fleksibini u pogledu izvoznog carinjenja I kažemo kako jeste zaista
onda ga pitamo ima li svog špeditera u mestu gde će se roba cariniti
ako nema preložimo mu špeditera
I sve to uvežemo pre nego dođe do utovara
kada dođe do utovara mi samo pratimo situaciju
Dakle, roba se izvozno ocarinila, I naš kamion kreće put Poljske.
Mi smo u kontaktu sa vozačem.
proveravamo da li je sve u redu
ako dođe do problema pokušavamo pomoći
u međuvremenu obaveštavamo uvoznike Poljake ili našeg klijenta da je roba krenula I da će u očekivano vreme stići na uvoznu carinu.
u dogovoru sa vozačem
jer zavisi od gužvi na granicama, od toga da li on treba praviti pause I silicon
naravno vozači umeju da malo preteruju pa ako se sa njim ne dogovrimo zovemo prevoznika
Jer vozači se trude da tempiraju utovare I istovare tako da za vikend ili u vreme velike pause budu kući.
nekada je to nemoguće
nastavljam sto se tiče uvozne carine kod punih utovara je relativno lako
čujemo se sa uvoznikom ili našim klijentom, najavimo blagovremeno kamion.
Ranije smo već tražili podatke o uvoznoj carini I špediteru
kod zbira isto je kao dok izvozne carine. Moramo ih uvezati I ubediti da se roba carini na istom mestu.
Jer ako bi se svaka carinila odvojeno trebalo bi nam još 5 dana.
za izvzonu carinu se kaže ocarinimo, a uvoznu rascarinimo. Te termine vozači koriste često.
kada se roba ocarina (ili rascarini) šaljemo vozilo na istovar ili istovare
Da bismo uopšte mogli našu uslugu da naplatimo, I da uvoznik I izvoznik izvrše u svojim firmama knjiženja I da prevoznik razduži dozvolu treba na CMR.
CMR-u ćemo posvetiti dosta pažnje

CTC2210031 CMR start
CTC2210016 CMR signed
ovo su primeri koje treba pročitati i prostudirati


ovaj startni cmr prvimo mi, naučićete I vi kada dođe vreme
CMR je narodski rečeno međunarodna otrpemica
on nam pokazuje tokove robe odnosno put koji roba prođa od tačke utovara do isporuke
na njemu se nalaze svi podaci o robi o tome ko je šalje, ko je prima, ko je prodavac, ko je kupac, pod kojim uslovima je roba prodata, te I gde počinje I prestaje odgovornost robe. Ujedno je dokaz da smo robu primili I isporučili.
Prestavlja međunarodno priznat dokument.
Neophodan je pošiljaocu robe, primaocu, prevozniku, špediteru…
pošiljaoc cmr-om dokazuje da je robu u određenoj količini I stanju izdao iz magacina
primaoc da je istu primio. Ako ima oštećenja Ili promene on stavlja nampomenu. Ako nema samo overi.
Zatim je carinski document
prati fakturu I packing listu
sta stoji na fakturi I packing listi stoji I na cmr-u
dalje, potreban je prevozniku. Prevoznik na osnovu cmr-a kasnije razdužuje dozvole, I mora imati primerak cmr-a u slučaju inspekcijskog nadzora. Time dokazuje da je transport zaista obavljen.
Potreban je I knjigovodstvu izvoznika I uvoznika za knjiženja
a potreban je I nama jer bez njega ne možemo naplatiti usugu.
takođe, kod eventualnih šteta CMR služi da se iste namire.
Slobodno mogu reći najvažniji dokument.
za USA tržište CMR ne koristi, vi ste tamo učili o otrpemnicama pa sam zato I počela priču da je to jedna međunarodna otrpemnica
O istoriji I zemljama potpisnicama CMR konvcencije slobodno proguglajte ima baš dosta tema
ali o tome šta svaka rubrika sadrži, čemu služi I kako se popunjava na žalost nema tekstova.
U prlanu mi je da napravim jedan serijal blogova na tu temu pa ćemo imati na sajtu
s obzirom na važnost dokumenta trebamo ga razumeti u potpunosti
ja ću probati da detaljno objasnim a Vi pitajte šta nije jasno
danas dokle stignemo videćemo….
Rubrika 1. Sender (name, adress, country)
pošiljalac robe I njegovi podaci
Pošiljalac robe je prodavac robe. Znači u rubric 1 uvek stoji onaj ko prodaje robu. Tu navodimo podatke prodavca. Naziv firme, adresu firme, poželjno je I pib.
rubrika 1 mora da se poklada sa prodavcem (odnosno izdavaocem) na fakturi.
Onaj koji izdaje faktru za robu je prodavac robe.
rubrika 2. Primaoc (ime, adresa, država) to je kupac robe. Onaj ko robu plaća. Tu stoje njegovi podaci: ime firme, adresa, država, preporučjivo je I PIB
kupac robe je firma kojoj se roba prodaje I mora biti naveden na fakturi za robu
rubrika 3. mesto isporuke
u nekom momentu je nastala potreba za rubrikama 3 I 4
jer vrlo često će se desiti da se kupac robe I roba ne nalaze na istoj lokaciji
takođe I prodavac robe i roba se ne nalaze na istoj lokaciji
zato su nastale rubrike 3 I 4
rubrika 4 se odnosi na mesto utovara a 3 na mesto isporuke
I na primeru: Vi imate firmu u Čačku, vasa se firma xx, I prodajete robu meni, ja sam u Varšavi, I moja se firma zove mm
u rubric 1 stoje podaci prodavca xx firma, u rubric 2 podaci kupca mm firma.
ali Vi se bavite trgovinom, I trgujete čašama. Čase se nalaze u Staklari Paraćin.
Vi ste legalno kupili čaše iz staklare Paraćin I prodali ih meni u PL.
ali vi u Čačku imate samo kancelariju, recimo radite od kuće, I ne treba Vam magacin da skladištite čaše.
Vaše čaše se nalaze fizički u staklari Paraćin
zato u rubricI 4 stoje podaci o staklari Paraćin. Znači mesto preuzimanja: Srpska fabrika stakla Paraćin, adresa i datum preuzimanja.
ja sam Vaš kupac iz PL. Firma mm
moji podaci stoje u rubric 2.
ali ja sam u nekom poljskom selu, tamo radim I bavim se preprodajom čaša restoranima I hotelima.
I ja iz firme mm sam kupila od Vaš čaše I već pregovaram da ih prodam nekim hotelima. Ali nemam svoj magacin. Već sam zakupila proStor u jednom magacinu u industrijskoj zoni Varšave I hoću da mi se tamo dostve čaše.
onda u rubricI 3 stoje podaci tog macaina gde će se čaše dostaviti -naziv magacna, adresa… Datum ne, jer ne znamo u momentu popunjavanja CMR-a kada će biti isporučeno.

KOMENTATOR: Ovo mi je sasvim jasno
Adrese firme adrese dostave mogu da se razlikuju
Za rubrike 3 i 4
Rubrika 1 i 2 prodavac kupac

da I to je vrlo uobičajen slučaj
tako je
Rubrika 5: Document attached -u ovoj rubric navodimo dokumentaciju koja prati robu
fakturu, packing listu…broj fakrure I/ili packing liste, te datum kada je faktura izdata
kada gledamo fakturu I rubriku 5 mora se poklapati
rubrike 6,7,8 I 9 detaljnije opisuju robu koja se transportuje
6. oznaka robe ili tarifni broj
7. broj paketa
8.vrsta pakovanja
9. opis robe
kod vaših čaša, tarifni broj bi bio 7012000000
zatim broj paketa -to se odnosi na to koliko paketa ili paleta ili komada transportujemo. Zavisno kako je roba spakovana. Ako je na paletama, I imate pun kamion stajalo bi 33 pal.
8. vrsta pakovanja-stavili bismo drvene palete
9. opis robe-čaše od stakla

u ovom je malo uprošćeno-stavili smo šta je roba I koliko je ima. Može I tako da stoji I nije greška. Jer u izvoznoj dokumentaciji već stoje tarifnim brojevi.
ali obavezno se mora navesti koja je roba u pitanju I koliko je pakovanja (kutija, paleti, buradi….)
10-HS CODE tarifni broj proizvoda. Ako u rubric 6 vase čaše imaju posebnu oznaku (na rpimer xxglass123) to je interna oznaka proizvođača ili prodavca, onda hs unosimo u rubriku 10. Tamo stoji tarifni broj šta je roba.
Ova rubrika nije nužno obavezna da se popuni. Opet te podatke imamo u ostalim carinskim dokumentima.
11. bruto težina- ovo mora obavezno da stoji. I mora da se slaže sa packing listom
često u packing listi stoji samo neto kilaža, onda zamolimo klijeta da stavi I bruto I bruto težina se mora poklopiti sa rubrikom 11
I to mi proverimo da li je u redu da ne bi kasnije došlo do kazni ili prekršaja
neto je težina same robe, bruto je težina roba I pakovanja.
12- volume ili kubikaža izražena u kubnim metrima.
to se unesi kada imamo dimenzije svake palete dužina x širina x visina x broj paleta
13. instrukcije pošiljaoca robe: tu možemo uneti podatke odnosno instrukcije od prodavca robe. Uobičajeno podatke o isporuci robe, kontakt telefon, coordinate ili određene druge upute na primer o načinu istovara I slično…
Danas nastavljamo sa CMR-om
proći ćemo sve rubrike I kako se popunjava kao I deo koji se odnosi na eventualne stete I sta sve I u kom iznosu može pokriti
rubrika 14 se odnosi na način plaćanja
ali često se ne popunjava
ta informaija stoji na fakturi za robu
od toga kakav je dogovor između kupca I prodavca definiše se I odgovornost
to se naziva paritet isporuke
za drumski transport postoje par uobičajenih I najčešće korišćenih pariteta
Pariteti za bilo koji način ili načine transporta
EXW paritet – Ex Works – franko fabrika (navedeno mesto isporuke)
Često kada se priprema početna ponuda za prodaju robe bez bilo kakvih uključenih troškova, EXW znači da prodavac stavlja robu na raspolaganje na svojoj lokaciji ili drugom navedenom mestu (pogon, fabrika, skladišta itd.). Prodavac ne treba da utovaruje robu na bilo kakva vozila za prikupljanje niti treba da carini robu za izvoz.
FCA paritet – Free Carrier – franko prevoznik (navedeno mesto isporuke)
FCA može da ima dva različita značenja, pri čemu kod svakog variraju nivoi rizika i trošak za kupca i prodavca. FCA (a) se koristi kada prodavac isporučuje robu ocarinjenu za izvoz na naznačenom mestu koje je njegov sopstveni objekat. FCA (b) se koristi kada prodavac isporučuje robu ocarinjenu za izvoz na naznačenom mestu koje nije njegov objekat. U oba slučaja se roba može isporučiti prevozniku kojeg je naznačio kupac ili drugom licu naznačenom od strane kupca.
CPT paritet – Carriage Paid To – prevoz plaćen do (navedeno mesto odredišta)
U skladu sa CPT prodavac plaća za prevoz robe do navedenog mesta odredišta.
CIP paritet – Carriage and Insurance Paid to – prevoz i osiguranje plaćeni do (navedeno mesto odredišta)
Slično kao i CPT uz izuzetak da se od prodavca zahteva da se postara za minimalno osiguranje robe u tranzitu.
DAP paritet – Delivered at Place – isporučeno u mestu (navedeno mesto odredišta)
Smatra se da je prodavac izvršio isporuku kada je roba stavljena na raspolaganje kupcu na dolaznom transportnom sredstvu i spremna je za istovar na navedenoj ciljnoj lokaciji. Prema terminima DAP, prodavac treba da upravlja svim rizicima koji se podrazumevaju kod unošenja robe.
DPU paritet – Delivered at Place Unloaded – isporučeno u mestu istovareno (naznačeno mesto odredišta)
Ovaj paritet zahteva da prodavac isporuči robu i istovari je na navedenom mestu. Prodavac pokriva sve troškove transporta (izvozne takse, prevoz, istovar od glavnog prevoznika u odredišnoj luci i troškove odredišne luke) i preuzima sve rizike do dolaska na odredište.
DDP paritet – Delivered Duty Paid – isporučeno sa plaćenim dažbinama (navedeno mesto odredišta)
Prodavac je odgovoran za isporuku robe na naznačeno mesto u državi kupca, i plaća sve troškove u vezi sa dostavom robe na odredište, uključujući uvozne dažbine i poreze. Prodavac nije odgovoran za istovar.
kod exw prodavac je robu prodao I sva njegova odgovornost prestaje u njegovoj fabrici ili mestu utovara. To znači da on ne snosi odgovornost niti troškove za transport, carinu I manipulaciju robom.
Primer. Prodavac je firma u Beogradu, kupac firma u Solunu. Ako je exw znači da kupac snosi trošak transporta (utovar iz fabrike ili magacina prodavca), kao I carinjenja.
odgovornost prodavca prestaje onog momenta kada roba napusti njegovo skladište ili fabriku (kako je već dogovoreno) kao i svi dalji troškovi.
FCA može da ima dva različita značenja, pri čemu kod svakog variraju nivoi rizika i trošak za kupca i prodavca. FCA (a) se koristi kada prodavac isporučuje robu ocarinjenu za izvoz na naznačenom mestu koje je njegov sopstveni objekat. FCA (b) se koristi kada prodavac isporučuje robu ocarinjenu za izvoz na naznačenom mestu koje nije njegov objekat. U oba slučaja se roba može isporučiti prevozniku kojeg je naznačio kupac ili drugom licu naznačenom od strane kupca.
ovde je poenta da se prodavac robe obavezuje da će sam robu izozno ocariniti I da je ocarinjenu isporuči do prevoznika ili magacina prevoznika. Dalje troškove ne snosi. Od tačke ispooruke (magacin) njegova odgovornost prestaje. Od tog magacina pa na dalje sve troškove snosi kupac robe. Uključujući I da je njegovo uvozno carinjenje.
U skladu sa CPT prodavac plaća za prevoz robe do navedenog mesta odredišta.
ovde prodavac plaća i izoznu carinu, I tranport. Uvoznu carinu plaća kupac. Znači kada stoji CPT u fakturi imamo 2 stavke: robu I transport. Prodavac je platio transport i izvoznu carinu. Do dogovorenog mesta odredišta. To mesto može biti neko usputno ili neki magacin ili firma kupca. Kupac jedino snosi trošak uvozne carine.
CIP paritet – Carriage and Insurance Paid to – prevoz i osiguranje plaćeni do (navedeno mesto odredišta) ovo je slično kao cpt ali ovde imamo I osiguranje all risks
to znači da kod steta koje su nastale osiguravajuca kuca placa izvozniku I stete
izvoznik plaća transport (do dogovorenog mesta isporuke), placa izvozno carinjenje I osiguranje od svih rizika
DAP, DPU I DDP čini mi se da je jasno objašnjeno gore
u principu najčešće se sussrećemo sa exw, cpt I dap paritetima
što se tiče prakse, često bude naznačeno u fakturi
ili jednostavno pitamo izvoznika za partitet odnosno šta je dogovorio prilikom prodaje robe
po tome znamo
paritet pišemo u rubric 15
rubrika 16 podaci prevozniku -naziv firme, adresa, pib I obavezno registarske oznake vozila
rubrika 17-7Successive carriers-prevoznici koji su bili angazovani za lokalne dostave I / ili isporuke robe onda stoje I njihovi podaci
u 18tici su napomene prevoznika
ove napomene su jako važne da stoje da stoje na cmr-u i unosi Ih prevoznik
na primer primio je paletu koja je oštećena -on onda to zapisuje u rubrici 18.
svaka nepravilnost koja se odnosi na Tovar u smislu oštećenja, drugačije količine robe ili robe koju ne može prebrojati zapisuje.
jer ako prevoznik to ne zapiše, a primio je oštećenu robu na istovaru će magacioner smatrati da je u transport roba oštećena.
Kada stoji napomena situacija je čista.
rubrike 19 I 20 se odnose na kupoprodajne dogovore između kupca I prodavca
ali se retko upisuju.
Takve specijalne napomene bi trebalo biti dodatno ugovorene neki ugovorom, I ukoliko je neophodno da on prati robu stajace samo broj dokumenta u rubricI 5
svaki document naveden u cmr vozač mora I fizički kod sebe imati
rubrika 21-mesto I datum izdavanja cmr-a
22 ima specifičnosti

Kako ispravno popuniti CMR – Rubrika 22

23 Signature and stamp of the carrier -isti ovaj prevoznik stoji u rubricI 16 onaj koji je robu preuzeo I koji je transportuje preko granice.
24-Signature and stamp of the consignee pečat, potpis i datum istovara. Rubriku 24 overava primaoc robe na mestu istovara.
tek kada imamo 24 popunjenu I overenu onda je cmr ispravan
ukoliko primaoc robe nađe određene nedostatke on će to uneti u rubriku 24, smatra da je ok da unese i u rubriku 6 I pored napomene koju je stavio potpiše se
primaoc može primetiti da je bilo manje robe, da su roba illi pakovanje oštećeni…
ako vozač nije napravio takvu napomenu na utovaru, smatraće se da je šteta kod vozača nastala u toku transporta
znači CMR prati robu sa svim pojedinostima od utovara do isporuke
ako cmr nema napomena onda je sve prošlo kako treba
prevoznik nama dostavjla cmr (jer smo ga mi angažovali).
da bismo to skratili mi tražimo da nam vozač slika cmr čim istovari robu
isti malo sredimo u aplikaciji za skeniranje I spremni smo da fakturišemo uslugu
uz našu fakturu obavezan je I cmr. Bez njega klijent nam neće platiti
Šta ako je došlo do oštećenja robe?
svaki prevoznik ima CMR osiguranje
isto kao za automobile
osnovni paket osiguranja
cmr osiguranje pokriva oštećenje robe do određene vrednosti I pod određenim okolnostima
cmr osiguranje pokriva štetu po kilogramu robe a ne po njenoj vrednosti
ako je nastala šteta manja od 500eura neće je pokriti
po kilogramu robe to trenutno iznosi oko 10 eura.
ako je roba lagana a skupa onda oni neće pokriti štetu
ovo osiguranje ima smisla kod teške I ne naročito vrdne robe
ili kada je roba teška I približno vredna koliko I osiguranje pokriva
kako to funkcioniše?
kada se roba ošteti moraju postojati dokazi
jedan od njih je cmr
primaoc je naveo da je došlo do oštećenja
zatim moraju postojati fotografije
kupac ne može da raspolaže robom sve dok se situacija sa osiguranjem ne reši
kada dođe do oštećenja, prevoznik podnosi zahtev osiguranju da je došlo do štete
I sav dokazni material fotografije, izjave, cmr…
osiguranje razmatra zahtev I šalje svog predstavnika da fizički pogleda robu (veštak)
veštak na licu mesta pregleda robu I mora da proceni o kom iznosu stete se radi
I donosi se rešenje
ako je totalna šteta onda je lako, primaoc robe ima nalog da oštećenu robu trajno uništi -preda otpadu ili slično (I o tome ima potvrdu) kao dokaz da je neće koristiti
zavisno od težine robe dobija se naknada
ako je šteta delimična -onda se razvrstaju oštećeni komadi pa se samo za njih I po njihovoj težini nadoknađuje šteta
ali kada je roba laka I vredna ili jedno od toga preporuka je dodatno osiguranje terete kojim će biti pokriveni svi rizici I štete I kada postoji dodatno osiguranje I postupak naknadne štete je brži. Jer se time osigurava konretna roba. A cmr osiguranjem se osigurava sva roba do iznosa koji je prevoznik uplatio premiju osiguranja.
ovo je bila dokumentacija za komercijalnu robu
ako je recimo adr roba ili roba koja zahteva preglede na granici onda uz to imamo rešenja sa granice I uplatnice
za adr vozač mora posedovati adr karticu
za otpade I ostalu specifičnu robu trebaju I dozvole za tranzit
kada imamo specijalne terete onda se još I angazuje ministarstvo saobraćaja I pratnja