U literaturi susrećemo različita tumačenja termina “logistika”. Prema P.M. van Buijtenenu (P.M. van Buijtenen, profesor i autor više dela na temu logistika) reč “logistika” je francuskog porekla (loger – nastaniti) a u vojnoj terminologiji, od Napoleonovog vremena, se koristi da opiše integrisane aktivnosti transporta , snabdevanja i smeštaja vojnih jedinica.
H. Ihde (H. Ihde – prof.autor) analizira genezu termina “logistika” i ide još dalje u prošlost vezujući ga za koren grčke reči “logos” (logos – računanje, razumno procenjivanje) i u prilog tome navodi vizantijskog cara Leontosa po kome “zadatak logistike je da naoruža vojsku srazmerno potrebi oružjem i sredstvima za zaštitu, pravovremeno se brinuti za njene potrebe na terenu i pripremiti svaku njenu akciju u ratnom pokretu”.
Današnje shvatanje logistike opisuje je kao “sistem aktivnosti koje omogućavaju oblikovanje, projektovanje, usmeravanje , vođenje i regulisanje protoka robe (materijala, proizvoda), energije i informacija unutar sistema i između sistema”.
Tokom 60-tih godina prošlog veka logistika dobija svoje mesto u teoriji i praksi upravljanja preduzećima i u velikom broju naučnih radova uočavaju se tri pristupa:
1) Koncept fizičke distribucije (Physical Distribution Management),
2) Koncept rukovanja materijalima (Materials Management) i
3) Poslovna logistika (Business Logistics) .
U poslednjih nekoliko decenija dominira koncept poslovne logistike koji označava “način upravljanja svim aktivnostima koje se odnose na premeštanje i skladištenje sirovina, poluproizvoda, ostalog materijala i gotovih proizvoda između proizvodnih pogona, odnosno od nabavke sirovina do prerade ili posmatrajući sveobuhvatno od proizvođača do potrošača”.
To jeste, koncept poslovne logistike podrazumeva potpunu integraciju sistema distribucije i međusobno povezane aktivnosti i elemenata kao što su:
– lokacija proizvodnih pogona i skladišta,
– nabavka (snadbevanje),
– pakovanje,
– kontrola proizvodnje,
– rukovanje materijalima,
– skladištenje i kontrolu zaliha,
– transport,
– obrada porudžbina kupaca,
– kanali distribucije i
– informacioni sisteme.
Dipl. ecc Cvjetković Lazar